Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde, 28. Tüketici Konseyi gerçekleştirildi
4 Eylül Çarşamba günü Ankara'da Ticaret Bakanlığı binasında 28. Tüketici Konseyi gerçekleştirildi. TÜKODER'in Genel başkanı ve Konfederasyon TÜKON'un Başkanı Aziz Koçal Divan Başkanlığı yaptı. Ticaret Bakanlığı yanı sıra diğer bakanlıkların, kamu kurumlarının, tüketici örgütlerinin ve Kıbrıs delegasyonunun katılım sağladığı konseyde, gelen önerilerin de aktarılma fırsatı bulundu.
Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde, tüketicilerin ihtiyaçlarının belirlenmesi ve çıkarlarının korunması için gerekli tedbirlerin araştırılarak tüketici hakları doğrultusunda çözüme kavuşturulması amacıyla düzenlenen 28’inci Tüketici Konseyi Toplantısı’na katılım sağladı.
Bakanlıkça geçtiğimiz süreçte tüketici örgütlerinin kurumsal kapasitelerini artırmaya yönelik önemli faaliyetler gerçekleştirildi. Tüketici örgütlerine yönelik saha ziyaretleri, konseyde yer alan tüketici örgütü temsilcilerine hukuk ve finans konularında eğitim verilmesi, Proje Döngüsü Eğitimi gibi birçok çalışmaya hayata geçirildi.
Bunun yanı sıra; 4’üncü 180 Günlük Cumhurbaşkanlığı İcraat Programı kapsamında “Tüketicinin Korunması Alanına Özel Sivil Toplum Stratejisi Geliştirilmesi” adlı eylem yürütülmüş ve bu kapsamda tüketici örgütleri ve üst kuruluşları ile çalışmalar yapılmış, eğitim, anket ve envanter çalışmaları gibi önemli faaliyetler gerçekleştirilmişti.
Ticaret Bakanlığı, şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonraki süreçte de tüketicinin korunması konusundaki politikaların oluşturulmasında tüketici örgütleriyle iletişim içinde kalmaya ve onların gelişimi için çalışmalar yürütmeye devam edecek.
Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından yapılan, 2023 yılı Tüketici Profil ve Analiz Sonuçları;
ÇALIŞTAY I. GRUP
Avrupa Birliği Dijital Hizmetler düzenlemeleri ve Türkiye’deki gelişmeler ile Dijital Çağda Yeni İhtiyaçlar ve Tüketicilerin Kolektif Düzeyde Korunmaları
Görevli delege: Av. Cihat Anıl Yılmaz, Serpil Turul
Çalıştay Sonuçları:
1. Dijital Hizmetler Nedir? Bu konuda kamuoyuna, tüketicilere bilgilendirici, aydınlatıcı dökümanlar ve açıklamalar yapılması,
2. AB düzenlemelerinin neler getirdiği ve ülkemizdeki iç hukuk bakımından ne farklılıklar olduğu yönünde bir çalışma yapılması gerektiğine dair konsey içinde bir komisyon veya çalışma grubu oluşturulması,
3. Sosyal ağlarda tüketici talep ve mağduriyetlerine ilişkin muhataplık konusunda “İtibar Ofisleri”nin açılması için, ülkede ve uluslararası arenada çağrı yapılması,
4.Dijital Hizmetler ve Dijital Pazarlar gibi Avrupa Mevzuatının iç hukuka uygunlaştırılması sürecinde tüketici örgütlerinin katılımının sağlanması,
5. Kurumsal ve sosyal sorumluluk odaklı çalışmalar ile topluluk davalarında, tüketici örgütlerinin sürece katılımlarını sağlayacak düzenlemeler yapılması,
6.Dijital Hizmetler yasası gibi geniş çaplı AB düzenlemeleri başka bakanlıkları da ilgilendirdiğinden bu kapsamda yapılacak düzenlemeler için tematik çalışmalar ve çevrim içi toplantılar yapılması önerilmiştir.
ÇALIŞTAY II. GRUP
Konsey Gündemine İlişkin İlgili Kurum ve Kuruluşlardan Gelen Gündem Önerilerinin Görüşülmesi
Görevli delege: Oya Erakıncı
Çalıştay Sonuçları:
1. Çocukların bilinçlendirilmesine yönelik tüketici eğitimi müfredata konulmalı,
2. Çocukların sağlıklı beslenme alışkanlıklarını geliştirebilmeleri için okul kantinlerinde satılan ürünlerin besin değerleri iyileştirilmeli,
3. Sigorta konusunda ayrı bir çalışma yapılmalı,
4. E-ticaret amaçlı ve diğer tüm 850’li ve benzeri numaraların aramalarının önlenmesi için BTK ile ortak çalışma yapılmalı,
5. THH-Tüketici Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemelerinin çalışma alanları, işleyişi, tüketiciye maliyeti ve yapılandırması ile ilgili bir çalışma yapılmalı,
6. Etiketler, fiyat artışları, fahiş fiyatlar, kiralar, özel okul ücretleri gibi tüketiciyi etkileyen fiyatlar konusunda ayrı bir çalıştay yapılmalı,
7. Gönüllü tüketici müfettişliği sistemi getirilmeli,
8. E-ticaret, sahte ürün dolandırıcılık gibi konularda ürün güvenliği çalışması yapılmalı,
9. Tüketici Hakları ve bilinçlendirme kapsamında spot filmler çoğaltılmalı,
10. TÜBİS - Tüketici Bilgi Sistemi konusunda sistem düzenlemesi yapılmalı,
11. Dijital Şiddet ayrı bir başlıkta çalışma konusu yapılmalı,
12. Vergide Adalet için gelir ve gider kalemleri yeniden gözden geçirilmeli, özellikle temel tüketim maddelerinin bazılarından alınan ÖTV kaldırılmalı,
13. Kentsel dönüşüm kapsamında insan ve çevre odaklı düzenlemeler yapılmalı,
14. Servislerle ilgili denetimler arttırılmalı,
15. Ürün etiketlerinde sağlık uyarıları, yazıların fontu ve son kullanım tarihlerinin belirtildiği yerin standartlığı gibi konularda çalışma yapılmalı,
16. Tüketici Konseyi program içeriği ve süresi önergeler doğrultusunda yeniden gözden geçirilmelidir.
ÇALIŞTAY III. GRUP
AB'nin Dijital Dönüşüm Politikalarının Ürün Güvenliği Mevzuatına Yansımaları
Görevli delege: Av. Erhan Çankaya, Av. Korhan Erkoç
Çalıştay Sonuçları:
1. Yapay Zeka konusunda çalışma yapılmalı,
2. Dijital ortamlarda karşılaşılan durumlar konusu okul müfredatına eklenmeli, öğrenciler eğitilmeli,
3. Mevzuat yayınlanmadan önce, TÜRKAK - Türk Akreditasyon Kurumu gibi kuruluşlar hazırlıklarını tamamlamalı,
4. Sosyal medya ağları üzerinden yapılan ürün satışlarında firmaların müteselsil sorumlulukları aranmalı,
5. AB Dijital Hizmetler düzenlemelerine uyumlu mevzuat çalışmalarında, ilgili kurumlar arasında koordinasyon sağlanmalıdır.